Příprava výuky na nový školní rok

Zase začíná nový školní rok. Pokaždé to má pro mě lákavou příchuť nových začátků, chuti do práce a toho, že tentokrát to zkusím udělat ještě líp. Sice mi to většinou nevydrží dlouho, říkám si, že budu rád, když do podzimu, ale i tak je to super 🙂

Ve škole mám spoustu různých povinností. Některé fakt nemusím, některé mi nevadí a pak jsou tady ty na které se těším.

Jednou z těch na které se těším je i příprava výuky. Určitě máte svůj vymazlený postup a způsob, který je lepší než ten můj, ale třeba někoho inspiruji. Kdo chce, může mi koukat pod ruce a třeba najde něco, co mu taky pomůže.

Každá škola bude mít svou kupu papírů a dokumentů, které musíte na začátku školního roku vytvořit, vyplnit a dodat. O těch se tady nebudu zmiňovat, to máme asi každý jiné. Taky nejsem třídní, takže tyto věci neřeším. Zkusím se ale podívat na mé plánování výuky na začátku, před začátkem školního roku.

Začátek

Většinou začínám s chystáním buď na konci předchozího školního roku, nebo tak týden před přípravným týdnem, někdy v přípravném týdnu a ojediněle začátkem září. Většinou ale ne dřív, než dostanu do ruky úvazek – seznam tříd a předmětů, které budu učit. Zjistil jsem, že datum tohoto okamžiku se liší v každé škole a někdy to ovlivní i nečekaná událost, třeba jako odchod kolegy atd.

OrgPad – plánovací

Začínám tím, že si v OrgPadu založím OrgStránku s názvem “_plán učení 2023/2024”. Některé možná zaujme podtržítko na začátku názvu. Některé možná i napadne k čemu to tam mám. Pokud ne, tak je to proto, aby mi to při seřazení OrgStránek podle abecedy vyplavalo nahoru.

Do této OrgStránky si nadělám hezké nadpisy podle předmětů, které učím. Ano je to svým způsobem prokrastinace, ale řekněte sami, že na cooltext.com si nevyberete styl, který se vám bude líbit.

Samozřejmě si ke každému předmětu dám buňku s nadpisem předmětu. Pak si to rozdělím po úvazcích a píšu si k tomu i kolik hodin týdně to budu mít. Takže letos se mi třeba u fyziky objeví 2.A 2 h a 2.C 2h. Pokud bych tam měl stejný obsah učiva, tak to sloučím do jednoho, ale to naneštěstí nemám. OK, tak kecám. Mám stejný obsah učiva v programování ve 3. ročníku pro obě skupiny a stejně tak i ve 4. ročníku.

Náhled OrgStránky s plánem hodin na školní rok 2023 / 2024

Do této OrgStránky si ještě někam bokem hodím celé ŠVP oborů, které učím. Čistě pro jistotu, abych je nemusel hledat, když mě náhodou napadne se do nich mrknout. Používám to jako takové centrální uložiště čehokoliv, co by se mi mohlo hodit k “plánování výuky na nejvyšší úrovni”.

Pro každý předmět mám vlastní OrgStránku “Plán 2.C PRG” a odkazy na tyto OrgStránky vkládám do hlavní plánovací stránky. Ty, které mám z minulých roků (a nemění se mi ŠVP) používám dál, protože tam “střádám zkušenosti”. Tam, kde se mění ŠVP je upravím anebo třeba udělám znovu. Samozřejmě do nich přidávám, ubírám a měním věci podle toho, jak získávám zkušenosti. Prostě je to pro mě živý dokument.

Řekněme, že mám nějaký předmět, kde se mi mění ŠVP nebo který jsem neučil. Letos to pro mě budou 4 předměty. Teď přichází na řadu ony ŠVP. Pročtu si ŠVP pro mé úvazky, tzn. pro vhodnou kombinaci obor/předmět/ročník. Nevím, jak máte uspořádaný váš ŠVP, ale náš má u předmětů v podstatě 2 části. Textovou část, které říkám kecy a pak tabulky.

Rychle si přečtu kecy a pokud je tam něco, co mě zaujme, tak si to překopíruji. V našem ŠVP to mohou být především výukové metody, formy hodnocení atd.

V této části plánování jsou pro mě ale podstatnější tabulky. Ty si čtu a pak je vykopírovávám. Abych byl přesný, tak si čtu i ročník před a ročník po tom mém. Abych měl lepší obraz toho, co už mají umět a jak na to budou navazovat v příštím roce. Tady je ukázka plánovací OrgStránky programování pro 2. ročník z některého předchozího roku.

Ukázka plánu programování pro 2. ročník z některého předchozího roku

Ještě jsem si na začátku říkal, že bych si v té centrální (nebo v těch jednotlivých) mohl zeleně zvýrazňovat plánované cíle výuky, které už jsem naplnil, tak jak jsem to naznačil v obrázku u prvního tématu otevřené buňky. To mi tak úplně nešlo. Spíš jsem si zvýrazňoval učivo, které jsme prošli a ke konci bloku jsem si jenom kontroloval, jestli jsem všechny cíle splnil. Zatím jsem si neujasnil, co bych chtěl mít v té hlavní a co v těch konkrétních OrgStránkách, ale to mi nevadí. Přetahovat věci z jedné OrgStránky do jiné je velice jednoduché, a tak si to můžu stěhovat podle nálady.

Připravím si buňky na jednotlivé bloky učiva, kam si vykopíruji vždycky část tabulky pro konkrétní blok učiva. Ano, tady vždycky nadávám, kdo to ŠVP vymýšlel a kdo dal tomuto bloku tak málo/moc hodin a co ho k tomu vedlo. A je jedno jestli to dělal kolega anebo já sám. Pak se ale uklidním vědomím toho, že to byl nejspíš “uvážený kompromis” 🙂

Tady je dobré si uvědomit, že ŠVP je přesně ten dokument, který vám určuje to, co (a teoreticky i jak) byste měli učit. Ano musí vycházet z RVP atd., ale v tuto chvíli je vám to jedno a posloucháte ŠVP. Na jednu stranu je dobře, když je napsaný dostatečně “gumově”, abyste tam dokázali najít všechno co potřebujete a byli schopni udělat pružně změny, když se ve vašem oboru něco změní. Na druhou stranu je to blbé, pokud jste ten předmět ještě neučili anebo máte třeba s kolegou třídu na půl. To je pak složitější dolaďování a dohadování ve stylu toto ještě jo a toto už raději ne.

Tabulky v Excelu

Další z kroků je vytvořit si dokument v excelu, který pojmenuji nějak jako “Výuka 2023_24” nebo podobně. Vytvořím listy podle jednotlivých úvazků. Ale tady to mám už přímo na skupiny.

Ukázka pojmenování a obarvení jednotlivých listů v Excelu

Nevím, jak to máte s barvičkami vy, ale díky tomu, že to vypadá jako omalovánky, tak se mi v tom daleko líp, a hlavně rychleji orientuje.

Ukázka hlavičky Excelovské tabulky se záznamy jednotlivých hodin.

Každý list mám podle stejného klíče:

První řádek bude obsahovat témata, ale ty ještě nepíšu! Tématem tady myslím učivo, které zapíšu do třídní knihy. Zatím si jenom nastavím, aby byl text svisle.

Druhý řádek nechávám volný, tam budu průběžně dávat datumy (my IŤáci můžeme používat pojem “datumy” protože je to náš argot, ale vy ostatní byste prý měli používat “data” 😉) kdy daná hodina proběhla, protože každý sloupeček mi reprezentuje jednu hodinu. Maximálně si nastavím, aby to bylo stejně jako v prvním řádku svisle a taky si nastavuji svůj formát pro datum, abych tam měl jenom den a měsíc – v excelu je to formát → vlastní → “dd. mm.” To, aby mi tam nezavazel rok.

V ukázce vidíte zvýrazněnou 9. hodinu, protože tam byl supl. Stejně tak si můžu dávat “lístečky” s poznámkou ke konkrétní hodině. Ale to všechno samozřejmě až v průběhu roku.

Do třetího řádku dám čísla hodin. Tady je super funkce excelu automatické vyplnění, kde mi stačí napsat první 2 hodnoty, označit a tažením za rožek si vytvořit tolik hodin, kolik budu podle ŠVP potřebovat.

Ukázka funkce pro automatické vyplnění v Excelu.

Podbarvím si buňky v 1. řádku pro témata tak, abych měl každý blok učiva jinou barvou. Takže třeba tady mám 16 hodin na blok “Zapouzdření a dědičnost”. Další blok “Balíky” pokračuje dál jinou barvou. Pak se pokusím nějak rozporcovat učivo z ŠVP do předepsaného počtu hodin. K tomu se mi právě hodí plánovací OrgPady pro jednotlivé předměty s rozepsanými bloky učiva. Tuto věc považuji spíš za administrativní než pedagogický krok, protože toto je to, co budu (pravděpodobně) zapisovat do třídní knihy. Takže si jenom pohlídám, aby se všechno učivo z ŠVP objevilo i tady.

Nevím, jaké máte zvyklosti na vaší škole, ve vaší předmětové komisi atd. Mě se osvědčilo, že první hodina daného bloku nese název celého bloku. Teda pokud to jde. A tuto hodinu zapíšu do třídní knihy kapitálkami. Takto mě to naučila “má první zástupkyně”, protože: “Jindřichu, uvědomte si, že to nejspíš bude kontrolovat někdo, kdo vašemu předmětu nerozumí. Takto zjistí, kde začíná, který blok učiva a pak už si může spočítat, jestli tam máte správný počet hodin.”

Podobně mi to radila i s těmi tématy: “Kreativita je super věc, ale když tam napíšete přesně to, co je v ŠVP, tak se nemůže při kontrole nikdo hádat.”

Po těchto radách jsem si právě zvykl vždy na začátku školního roku předepsat tato témata. Jako občas někde něco posunu, přehodím atd. ale vím, jak by to mělo vypadat, co tam mám psát, na co nesmím zapomenout a nemám s tím pak nervy v průběhu. Navíc v případě elektronické třídnice to můžu přímo kopírovat.

Od 4. řádku, níž pak kopíruji seznamy žáků. Teda až jsou k dispozici. Zde si pro svou potřebu vedu absenci a někdy i známky. Pokud se mi s tím chce hrát, tak tam můžu vložit další sloupec, kde mi to bude počítat třeba procenta absence, ale toto většinou nechávám na bakalářích. Na druhou stranu se mi osvědčilo pomocí automatického formátování zvýraznit absenci, kterou si značím jako “A”.

Nezapomenu si tento dokument nasdílet a dát do oblíbených / připnutých a jak se to kde jmenuje. Link na něj hodím do své plánovací OrgStránky a do všech plánovacích OrgStránek jednotlivých předmětů. To abych nemusel tak klikat. Dřív jsem ho tam zkoušel vložit, abych ho mohl číst a upravovat přímo z OrgPadu, ale link mi časem přišel vhodnější. Tato tabulka je dokument, který používám v každé hodině a zapisuji si do něj. Mám tu výhodu, že já učím s počítačem a díky tomu, že jej mám v cloudu, tak k němu mám přístup odevšad. Dokonce třeba z mobilu, ale co si budeme upravovat excel z mobilu nechcete! A určitě nechcete vypisovat deseti lidem A (jakože velké A).

OrgPad pro žáky

Pro každý předmět a někdy i skupinu si vytvořím jednu OrgStránku, něco jako “Učení 1.C PRG” a tato stránka s námi celý rok roste. Dávám sem žákům všechno učivo, klasifikační pravidla i další věci jako třeba věci, které zpracovávali žáci v rámci jednotlivých úkolů. Přemýšlím o tom jako o sešitu z daného předmětu. Sem si už můžu připravit název (zase vytvořený jako cool text). A případně i “úvodní informace”, ale to má čas. Takže mám pro každý předmět dvě OrgStránky, jednu pro žáky – té říkám sešit a pak pro sebe plánovací. Dost často pak z té plánovací kopíruji předpřipravené věci do sešitu, případně ze sešitu loňského do letošního.

Tip: Kdo najde v obrázku obrovskou chybu, tak si může za odměnu koupit lízátko nebo nanuk. Mimochodem ta chyba je tak velká, že si jí minulý školní rok nikdo nevšiml a nebo mi o ní aspoň neřekl 😜

Zatím jsem to tam žákům (a společně s nimi) jenom sypal a pak jsme to používali, ale plánuji tento školní rok líp využívat OrgPadí funkci prezentace. Mám s tím dobrou zkušenost z maturitních otázek do grafiky, které jsem v tom připravoval, ale víte jak… lenost.

Na konci školního roku přidám na začátek názvu “z” (aby se mi to v seznamu propadlo na konec) a na konec “2022 / 23”, abych měl přehled, který ročník to byl. Takže mi z toho pak vznikne něco jako “zUčení 1.C 2022 / 23” Link, který jsem žákům nasdílel jim zůstává, a tak mají přístup ke všem předchozím sešitům. V případě, že s třídou pokračuji, tak na začátek OrgStránky vkládám link na předchozí sešit. Zase se mi tady spíš osvědčil link než vložení celé OrgStránky.

Tyto sešity pak nasdílím jak žákům (viz další odstavec) tak i sobě do plánovacích OrgStránek. Stejně jako si sem sdílím tyto OrgStránky z loňska, abych tam mohl nakukovat a opisovat / kopírovat.

Týmy

Naše škola používá jako LMS Teamsy, a tak máme povinnost mít pro každou třídu/předmět team. A tak si je udělám. Snažím se abychom dodržovali jednotný styl označení týmů “1.C (1.sk) PRG 2023/24”. Jako po žácích bych to mohl nějak vyžadovat a třeba by se mi to povedlo, ale nějak se nám to s kolegy nedaří sladit.

Do tohoto teamu si hodím odkaz na svůj sešit v OrgPadu jako záložku. Pozor, ne vždy a ne všem se to otevíralo korektně, tak přidám link i do chatu.

U nás je povinností učitele “nastrkat” žáky do teamů, a tak až znám seznamy, tak je tam nastrkám. Pro ulehčení práce máme v prostředí office365 nadělané hromadné seznamy/e-maily tříd. To znamená, že pokud tam chci nastrkat celou třídu 1.C, tak použiju jejich hromadný e-mail a ono je to tam nahází. Sice tyto hromadné seznamy vytvářím ve škole já, jako člověk zodpovědný za office365, ale dělám to poctivě, protože si myslím, že to má smysl.

Archivaci starých týmů provádím až po opravkách.

Přípravy konkrétních hodin

Teď už mám vytvořené prostředí pro žáky a hrubou kostru toho, co budu celý rok učit. Při plánování je pro mě důležitější naplánovat bloky učiva než konkrétní hodiny. Jakože co bych tam chtěl probrat, udělat, jaké metody by se hodily, na které výstupy a která učiva, jaké aktivity budu používat, která videa pustím atd. Toto si píšu do své plánovací OrgStránky anebo to nosím v hlavě (pro aktuálně učené bloky). Něco mám naplánováno z minulého roku, něco musím plánovat a když narazím na nějaký zajímavý nápad, tak si to k tomu bloku hodím. Neplánuji na začátku všechny bloky, jenom ty první. Zbytek až za chodu.

Konkrétní hodiny si chystám většinou až před samotnou hodinou nebo když začíná nový blok učiva, tak si to zhruba rozplánuj a dodělám to na základě toho, jak se nám (ne)daří. Vycházím z rozplánovaného bloku a věcí co jsem si dal do plánovací OrgStránky, toho jak se nám (ne)daří, jak jsme dopředu / pozadu. K ruce mám samozřejmě i OrgStránky z předchozích let odkud vykrádám materiály, aktivity atd.

Pokud se mi to podaří, tak se snažím si v předstihu naplánovat hodiny aspoň pro první 2 týdny září, protože vím, že to bude hukot a nebudu na to mít čas, protože budu řešit nefunkční techniku, účty žáků atd. atd.

Závěr

Závěrem bych chtěl napsat, že toto je “ideální stav”, ke kterému se snažím blížit. Ale jsem trochu bordelář, dost lenoch a upřednostním improvizaci všude, kde si ji můžu dovolit. Mám zkušenost, že mi nevyšly i super rozplánované hodiny a čirá improvizace na dané téma měla šílený úspěch. Teda někdy i naopak, ale asi umím líp improvizovat než plánovat.

Ne všechno mám na papíru (v OrgPadu), spíš, než na minuty rozepsaný scénář mám do hodiny několik orientačních bodů. Některá zadání úkolů a příkladů mám nachystána dopředu. Tam kde si to můžu dovolit tam raději vymýšlím úkoly, kritéria hodnocení a podobné věci až se žáky v hodině. Mám to nějak rozmyšleno, ale konkrétní podobu tomu dáváme se žáky. Sice nám to sebere nějaký čas, ale rozhodně ho nepovažuji za ztracený.

Netvrdím, že je to nejlepší možný postup, jen vám předkládám, jak to dělám. Nebo spíš, jak si myslím, že to dělám. Neustále hledám lepší cestu, tak je možné že už příští rok to nemusí platit. Ale třeba pro vás bude něco z toho užitečné a třeba i inspirativní.

P.S. Omlouvám se, že jsem nesdílel celé OrgStránky, ale mám v nich úkoly žáků ke kterým nemám svolení s publikováním a taky tam mám materiály s licencemi, které neumožňují další šíření. Rád bych to někdy prošel a učesal tak, abych to mohl celé zveřejnit, ale víte jak to je, ta lenost…

Použité nástroje a zdroje

Zobrazeno: 2 686

Tento příspěvek má 3 komentářů

  1. Anonym

    K názvu učiva do třídnice si ve škole píšeme i cíl.

    Ale kromě toho – díky za skvělý příspěvek a nakouknutí do vaší „kuchyně“.

  2. Josef Soukal

    „Mám zkušenost, že mi nevyšly i super rozplánované hodiny a čirá improvizace na dané téma měla šílený úspěch.“ – Ano.

Napsat komentář