Dneska bych vám chtěl ukázat skvělou aplikaci na drilování. Ona se teda tváří, že je skvělá na psaní písemek a já to žákům taky tvrdím, ale pravda může být i někde trochu jinde. Znáte Kahoot? Blooket děcka popisují na jako Kahoot na tripu, takže je vám jasné, že je to ještě o kus šílenější. Pojďme se na něj ale trochu podívat.
Je to webová aplikace, kam nahrajete sadu otázek včetně odpovědí, tady pokud teda nenajdete vhodnou už vytvořenou sadu. Součástí otázek, ale i odpovědí mohou být i obrázky. Žáci se pak nemusí (ale mohou) přihlašovat, jenom vyplní nějaké číslo jako ID dané hry a svou přezdívku.
Otázky mohou obsahovat i obrázky a vlastně mohou být obrázky i v odpovědích. Systém je jedna otázka a 2 – 4 odpovědi. Otázky si do Blooketu můžu psát ručně, importovat z jiných podobných systémů a nebo importovat ze souboru.
Na začátek pár technických detailů – je to anglicky, účet stačí učiteli, ale žáci si rádi zakládají vlastní účty protože pak mohou sbírat body za které si nakupují „prémiové ikonky“. Hrajeme to většinou na počítačích, ale na mobilu je to prý lepší, protože se tam dá „rychleji klikat“, teda aspoň říkají někteří žáci. A ještě informace o tom, že mi zatím stačila verze zdarma.
Když už tam mám otázky, tak přichází ta nejtěžší věc, musím si vybrat jakou hru budeme hrát. Na výběr je z 15 různých her. Některé se hodí pro hraní ve třídě, když je vyberete, tak je v pravém okně s popisem modré tlačítko „Host game“ nebo jenom „Host“. Pokud se hra hodí na domácí hraní, tak tam najdete „Assign HW“ a nebo jenom „HW“. Zkrácené varianty jsou u her, které se hodí na to i na to.
Pak už nezbývá než naklikat takové věci jako je doba nebo počet bodů, které musí soutěžící získat, aby se hra ukončila. Jestli se mohou hráči přidávat i v průběhu, jestli povolit náhodná jména nebo raději vlastní. Pokud chci z toho udělat nějakou známku, tak chci samozřejmě vlastní jména. Pokud si „jen tak hrajeme“, tak někdy dávám ta náhodná, je to rychlejší a odpadá dohadování jestli „Patrikova máma“ je vhodné nebo ne.
Oproti Kahootu je tu pár podstatných změn. Blooket vezme všechny vaše otázky a pak je každému žáku náhodně a individuálně předkládá. Každý hraje na svém monitoru a na učitelském počítači, který promítám přes dataprojektor jenom sledujeme výsledky. Díky tomu může každý jet svým tempem (maximální čas na odpověď ale pořád nastavuje učitel) a pak je tu ta věc, že pokud dáte žákům dostatečný čas a málo otázek, tak se s otázkami setkají opakovaně. Navíc se po špatné odpovědi ukáže vždy to, co tam mělo být.
K čemu že to vlastně používám?
Blooket jako písemka
V našem školství, jak je právě nastavené potřebuji známky a tak používám Blooket pro sběr těchto čísel. Jenom pozor! body / zlato / dolary / cokoliv se tady sbírá je velmi špatný ukazatel toho, co žák ví. Ve většině těchto her jde při sběru těchto věcí víc o věc strategie a náhody. Naštěstí je po ukončení hry přístupný i přehled, kde je možnost vidět, kolik kdo odpověděl správných a kolik špatných odpovědí a kolik je to procent. Podle tohoto už se dá celkem fajn známkovat. Jenom ještě doporučuji domluvit se s žáky na nějakém minimálním počtu odpovědí. Žák, který by už první otázku odpověděl dobře a dál neodpovídal, tak by asi neměl dostat 1 za 100 % správných odpovědí. Ale k tomu nikdy nedošlo, ale někteří žáci měli třeba i jen polovinu odpovědí těch rychlých, ale to přičítám tomu, že ti rychlí jsou rychlí.
Vypozoroval jsem, že když dám tuto písemku v jedné hodině 2× po sobě, tak se u druhého pokusu většina žáků zlepší a někteří až o 2 stupně.
Blooket jako nástroj pro dril
Z výše uvedeného tak trochu vyplívá, že by se Blooket dal použít jako skvělý nástroj pro drilování a tak ho taky používám. Určitě by se k tomuto dalo využít i zadávání sad otázek jako domácí úkol, ale přiznám se, že jsem ještě neměl tuto potřebu a tak nemám praktickou zkušenost. Na druhou stranu. Kratičká, třeba pětiminutová hra během hodiny pomůže žáky probudit, někdo by mohl říct vznešeněji – aktivizovat. Přitom si to zopakují a procvičí.
A co já bych se s tím…
Takhle nějak si občas ulevím a hned to otočím. Nechám žáky, aby nachystali otázky sami. Používám to rád, když jsme látku dobrali a chci nachystat opakování, ale někdy i s novou látkou. Kde žáci dostanou po skupinách část látky a mají z té části nachystat třeba jenom 5 otázek. K tomuto se hodí stažený soubor se šablonou, který se pak dá importovat. Používám ten pracovní postup, že to takto zadám v teamsech a tyto soubory od nich vysbírám, ručně projdu a slepím do jednoho souboru, který tam pak importuji. Někdy ty otázky opravuji a někdy je nechám v „surové“ podobě, abychom se o nich mohli pobavit. Záleží na tom, co tím konkrétním úkolem sleduji.
Tady najdete zrychlený návod na to, jak získat soubor se šablonou 🙂
Při zakládání nového blooketu dejte jako metodu „CSV Import“ a pak získáte možnost si tu šablonu stáhnout.
Ale pozor. Ta šablona je v .xlsx pro Excel, ale pokud ho pak budete chtít importovat, tak ho musíte exportovat do CSVčka. To mi přijde takové… trochu nešťastné, ale dá se to.
EDIT: Pavlína Hublová mě upozornila, že při importu je (nebo byl) problém s diakritikou. Toto budu muset prozkoumat.
Jitka Rambousková píše o tom, jak si pro Kahoot vychytala a má sdílenou tabulku, kam žáci dávají své otázky, ale k tomu jsem se za ty roky ještě nedostal. Ale pokaždé si slibuji, že to zkusím a pokaždé zvítězí okamžitá lenost vrhat se do něčeho nového před dlouhodobou leností, která mi našeptává, že když si s tím teď pohraju, tak budu mít pak míň práce…
A to je asi tak všechno, co jsem vám k tomuto nástroji chtěl napsat, takže Blooketu zdar!
www: https://www.blooket.com/ – adresa pro učitele, kde má svůj účet, své blookety a odkud to spouští a ovládá
www: https://play.blooket.com/ – na tuto adresu jdou žáci, aby se mohli zúčastnit hry.